https://vidensbank.ketoliv.dk/wp-content/uploads/2020/08/ketoliv-podcast-widescreen-1.jpg
Del artiklen

Når det kommer til Keto, er den mere medieopfattede form for Keto, i bund og grund en meget amerikaniseret måde at spise på, og det er oftest ikke noget, der fungere i Danmark.

Så hvad fungerer i Danmark, når det kommer til Keto?

Hør på Apple podcast
Hør på Spotify 
Hør på Podimo
Hør på Youtube
Hør på Google podcasts

Hvad er Keto, egentligt?

Når det kommer til Keto, er den mere medieopfattede form for Keto, i bund og grund en meget amerikaniseret måde at spise på, og det er oftest ikke noget, der fungere i Danmark.

Så hvad fungerer i Danmark, når det kommer til Keto?

Normalt handler Keto om makronæringsstoffer, som er kulhydrater, protein og fedtstoffer, og mængden af disse, i forhold til hinanden. Det mener vi, ikke er godt nok, og hvis vi ikke tænker os om, kan Keto leves på en usund måde, som er proinflammatorisk, og som ikke øger sundhed, men netop det modsatte.

En mere hverdagstilpasset og dansk version af Keto er, at vi har meget mere fokus på næringsstofferne, grøntsager, og at vi får mad, der gør os sundere i stedet for det modsatte.

Men hvad er sundhed så?

Og hvor individuelt er sundhed egentligt? For passer Keto mon til alle? Og hvorfor anbefales Keto ikke er sundhedsstyrelsen.

Vi tager emner som dette op, og fortæller hvorfor sundhedsstyrelsen ikke kan (og ikke skal) anbefale Keto til den almindelige dansker.

Keto er for specifik, og det er i virkeligheden ikke noget, der fremmer sundhed for alle. Det hjælper rigtig mange, men igen, ikke alle – Og folkesundhed er lavet til at fokusere på de små forbedringer for hele befolkning, i stedet for store forbedringer til en gruppe af mennesker, der ikke inkluderer hele befolkningen.

Så hvad er Keto?

Keto er mad, der fokusere på makronæringsstofferne, men også mikronæringsstofferne. Så det er sund mad, med en moderat mængde protein, en lav mængde kulhydrater (dog stadig med masser af grøntsager!), og en god mængde sunde fedtstoffer, til at opfylde vores daglige næringsbehov.

Man kommer i ketose, når man mindsker sine kulhydrater tilstrækkeligt, og det har nogle rigtig store fordele, bl.a. inden for vægttab, men specielt også sundhed.

Vi kommer omkring alt om Keto og Ketose til nybegynderen, men også til den garvede Keto-ganer, der har brug for en påmindelse omkring, at holde sig sund.

På vej til ketose

På vej til ketose, oplever mange lidt overgangsbesvær. Det er også det der kaldes for Keto influenza.

Keto influenza kan give symptomer som svimmelhed, hovedpine, ør i hovedet og dårlig mave.

Heldigvis går det hurtigt over, hvis du holder tungen lige i munden, og fortsætter med at spise Keto mad.

Vi kommer omkring alle de 8 faldgrupper, og viser dig, hvordan du bedst slipper af med dem, og undgår Keto Influenza i det hele taget.

Keto grundregler

Når alt kommer til alt, handler Keto om erfaring, og vi giver dig nogle grundregler for, at begynde at leve Keto, komme i Ketose og blive sundere.

Der er mange måder at spise Keto på, men vi viser dig hvad andre gør, og hjælper dig med de forskellige Keto metoder der er, så du selv kan afgøre, hvad der virker for dig.

Keto virker ekstremt godt til vægttab, og vi hjælper dig med at opnå de mål du har. Men vi prøver også at understrege vigtigheden i, at du gør det individuelt. Du må godt lytte til andre, men i sidste ende, skal du lytte til dig selv og din krop.

Skal du følge Keto madplaner, en kalorietæller, eller skal du spise intuitivt? Det er op til dig, men i podcasten: Den Danske Keto Podcast, episode 1, bliver du klædt på, til at opnå succes med Keto

 

Ting vi nævner i episoden

Tallerkenmodellen

Ketolivs madplaner

Faldgrupper på Keto

Overgangssymptomer

Flere ressourcer

Keto opskrifter og madplaner fra Ketoliv

Keto i amerikanske medier

2 Shares
Del artiklen